Alle Scholen Verzamelen 2024 vindt plaats op dinsdag 12 november en draagt de titel “Taal Detectives: een speurtocht naar de talen om je heen”. Basisschoolkinderen van groep 6, 7 en 8 uit heel Nederland worden voor één dag echte onderzoekers! |
Alle Scholen Verzamelen (ASV) is een bijzonder project, georganiseerd door alle Wetenschapsknooppunten in heel Nederland. Het is een citizen science onderzoek, speciaal gericht op kinderen. Dit betekent dat onderzoekers van de universiteit de hulp inschakelen van kinderen uit het hele land, om samen een onderzoeksvraag op te lossen. Leerlingen van groep 6 t/m 8 gaan tegelijkertijd op één dag data verzamelen voor een echt wetenschappelijk onderzoek. Zo ontdekken ze wat wetenschap is en ontwikkelen ze een onderzoekende houding.
In het onderzoek van 2024 staat diversiteit en meertaligheid centraal. Helpen jullie de wetenschappers van de Radboud Universiteit en Tilburg University om onderzoek te doen naar het taallandschap van Nederland? Meer informatie over de wetenschappers vind je hier.
Helaas is het niet meer mogelijk je in te schrijven voor Alle Scholen Verzamelen 2024. De registraties zijn op 17 oktober 2024 gesloten. Je kan natuurlijk wel alvast je klas of school inschrijven voor de nieuwsbrief van ASV, dan ben je zeker dat je de inschrijving voor volgende jaren niet mist! | Heb je interesse om in de volgende jaren mee te doen? Of twijfel je nog? Schrijf je dan vrijblijvend in voor de Alle Scholen Verzamelen (ASV) nieuwsbrief. |
WORD VOOR ÉÉN DAG EEN ECHTE ONDERZOEKER!
Alle Scholen Verzamelen (ASV) is een bijzonder project, georganiseerd door alle Wetenschapsknooppunten in heel Nederland. Het is een citizen science onderzoek, speciaal gericht op kinderen. Dit betekent dat onderzoekers van de universiteit de hulp inschakelen van kinderen uit het hele land, om samen een onderzoeksvraag op te lossen. Leerlingen in groep 6 t/m 8 uit heel Nederland gaan gezamenlijk op één dag data verzamelen voor een echt wetenschappelijk onderzoek. Sinds 2019 wordt ASV jaarlijks georganiseerd, elk jaar draagt het bij aan een ander onderzoek van Nederlandse wetenschappers.
Voor het slagen van dit project is het belangrijk dat er zoveel mogelijk kinderen meedoen. Want hoe meer kinderen uit het hele land data verzamelen, hoe beter de verzamelde data representatief is voor heel Nederland. Met de resultaten die de kinderen verzamelen dragen ze dus een onmisbaar stukje bij aan een wetenschappelijk onderzoek. En al die leerlingen worden dan voor even een echte onderzoeker!
- Wanneer: elk jaar in de 2e week van november, en dit jaar op dinsdag 12 november 2024
- Voor wie: groep 6, 7, 8, en plusklassen
- Locatie: op school en in de omgeving
- Tijdsbesteding: ongeveer een halve schooldag
- Kosten: gratis. Bij inschrijving krijgen de scholen alle lesmaterialen toegestuurd
- Waarom meedoen: direct contact met de onderzoekers, directe begeleiding tijdens de uitvoer, tegelijk met andere scholen door heel Nederland, en ook nog eens meedoen aan echt onderzoek!
Eerdere edities
Het thema van 2023 was Pluis het Uit! 7 november hebben er weer bijna tweeduizend kinderen uit groep 5, 6, 7, en 8, meegedaan aan een groot wetenschappelijk onderzoek, dit keer over micro-vezels en -plastic van de Universiteit van Amsterdam. Leerlingen verzamelden de pluisjes van hun trui, broek of T-shirt om vervolgens op te sturen naar het lab in Amsterdam voor analyse. Er is nog weinig bekend over het effect van microvezels en synthetische stoffen op het milieu. Wetenschappers hopen aan de hand van de monsters een beter inzicht te krijgen in wat voor materialen, was-, draag- en drooggewoontes het meest bijdragen aan het vervuilen van water.
De dag stond niet op zichzelf. In de aanloop naar ASV hadden veel klassen al geleerd over vezels, microplastics en de verschillende materialen waarvan kleding wordt gemaakt. Er waren meerdere emails met ‘opwarmers’ gedeeld om de leerlingen op een speelse manier kennis te laten maken met de lesstof. Zo was er een opdracht waarbij er boeken in elkaar werden geregen om te laten zien hoe vezels van stof in elkaar zitten. Een experiment met filterpaper en stiften liet de leerlingen zien hoe kleurstoffen werken en doormiddel van een bingo spel kwamen ze meer te weten over de natuurlijke of synthetische oorsprong van de verschillende kledingmaterialen. Op 7 november mochten de leerlingen aan de hand van een werkboekje pluisjes zoeken, meten en natekenen. De klassen hebben alle informatie ook in een online database gezet. Op deze kaart kunt u zien welke data er allemaal is verzameld, klik op Update om de datapunten per regio in te zien. De onderzoekers zijn momenteel hard bezig om de verschillende verzamelde pluisjes te analyseren en te determineren!
Check ook de resultaten van de quiz waarbij de klassen het tegen elkaar op namen om te zien wat ze nu hadden geleerd.